How (not) to extend your kickstand

Since I’m already on my second year of riding my motorcycle, the lowered seat height is a bit weird looking. I lifted the front and rear suspension a little bit, but then my kickstand was too short and made the bike almost fall over.

So I bought some threaded rod, some nuts and Bison Kombi Stick, a moldable metal epoxy. Cut the threaded rod to length, added the nuts and pressed the combi stick including the threaded rod into the upper and lower part of the side stand.

Voilà! An extended side stand!

It IS sturdy, believe me. I didn’t like the look of it afterwards and wanted to weld it. Tough luck, I don’t have a welder.
So I went to the car dealer that my mom and dad knew for about 20 years and asked if they could weld it up for me, they could do it, but first I had to remove the Bison Kombi Stick.

I hammered, forced the nuts, twisted and chiseled my way through the Kombi Stick, and man, that material is hard as sh*t. It wasn’t even neccesary to weld it, but since I’m already destroying it… I also prepared the metal for welding (removing paint).

They welded it up for me, but it wasn’t that good of a job, but I can’t do better than that.
But hey, “A grinder and paint makes him the welder he aint”. It needed some heavy grinding and cleaning up of the weld.

This is the result after painting it with some cheap spraypaint:

Then assemble it and there it is!

IMG_20170306_161025

Looks a lot better now and is finally adjustable. No need for cutting and welding ever again. The threaded rod insert is also very long which increases the internal structural integrity of the kickstand.

Advertisements

One thought on “How (not) to extend your kickstand

  1. My Honda CB450S has a very strong leg. With a rubber underneath it. As only protection but it works. One sunny morning somewhere in Holland I stopped to have coffee. When I vertrok again, some other motorcyclist greeted me so I greeted back, but in doing so I forgot the jiffy. By the next round point I heard A FERM BOINK. Nowadays there are lampjes and stuff. What if the lamp is kapot or somebody fooled with some wirings? At least the rubber should be still there on new motorbikes…

    What you are engineering is very interesting. To make the jiffy weak. So if you forget it…it will simply break. You will only notize it by the next stop. My CB450S has also a center stand. Comes in handy at times. Nowadays mot je dat er allemaal bij kopen.

    Ergens op verlof en wat confused omdat ik al uren de weg kwijt was had ik mijn veels te zwaar beladen moto geparkeerd op zo’n soort fietspad wat schuin was. Vanaf ik afstapte raakte ik in problemen omdat het hele geval gewoon op die éne poot wankelde. Ik dacht hoe van ze leven ga ik hier weer terug opgekropen geraken? Ik heb daar minutenlang gestaan dat ding te balanceren. Die jiffy van jou is mogelijk onder sommige omstandigheden onbetrouwbaar.

    En het is rap gebeurd. Zoals toen ik de jiffy vergat uit te zetten. Ik dacht ik ga wat uitrusten dus ik stopte op zo’n verlaten HUBO parking. Ergens tussen Lier en Antwerpen geloof ik dat het was. Doodverlaten. En ik kieperde gewoon 2 meter van dat ding af. Terwijl de motor al stil stond en al. Dikke slag met mijn helm tegen de grond. Het oprapen van de motor was nog iets anders. Maar dat is me uiteindelijk met véél effort gelukt.

    Wat als je zoiets op de pechstrook of net naast een drukke weg voorkrijgt? Heel onnozel, maar het gebeurt.
    In mijn geval lag alleen de parking maar vol benzine. En een kras op mijn helm.

    Het prutsen aan een jiffy? Het is een wezenlijk deel van een motorfiets. ZEKER niet het onbelangrijkste. Het is het ding waarop HIJ rusten moet. Na zware inspanningen soms.

    Wat als ze je bed oplappen met vloeibaar metaal?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s